background

Sunday 4 March 2012

Suratan... Atau Kebetulan

Sesuatu yang tak di sangka
Seringkali mendatangi kita
Inikah suratan dalam kehidupan
Atau sekadar satu kebetulan

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Serta kejujuran semakin berkurangan
Masih tiada bertemu jawapan


       Assalamualaikum.  Hai!  Bertemu sekali lagi kita di slot bual bicara ini.  Apa khabar?  Sihat ke?  Hemm... saya doakan agar semua yang di luar sana baik-baik saja.  Kalau rasa tak sihat tu... tentu tahu apa yang nak di buat.  Pergilah ke klinik... dapatkan rawatan dan nasihat dari doktor.  Banyakkan berehat... dan jangan lupa, beristighfar pada Yang Maha Esa.  Allah sedang menguji hamba-bambaNya.  Tanda kasih dan sayangNya pada kita.  Sakit ini juga salah satu yang tidak kita duga kehadirannya.  Mungkin sudah suratan... atau kebetulan ianya datang untuk menginsafkan kita.  Melainkan... bagi siapa-siapa yang suka cari penyakit.  Sorrylah kalau ada yang terasa.  Jangan bawa sampai ke hati.  Sama-samalah kita renungkannya.  Jadikan sebagai satu pengajaran jika di fikirkan boleh membawa kebaikan.  Kalau tak nakpun... tak mengapa.  Bukannya nak memaksa.  Itu tandanya saya ambil berat tentang kalian semua.  Kalian semua sekarang sudah menjadi sebahagian dari kehidupan saya.  Tak gitu?
       Suratan... atau kebetulan.  Okey tak tajuk yang nak kita bualkan kali ini?  Harap-harap...  ada yang boleh kita jadikan sebagai santapan minda kita bersama.  Tapi sebelum tu, saya nak minta maaf dulu kalau-kalau nanti ada yang terasa hati.  Atau... mungkin maklumat yang saya berikan tak tepat dan meleret-leret macam gerabak kereta api.  Maklum... saya ni bukannya kolumnis akhbar atau mana-mana media cetak.  Sekadar melukut di tepi gantang yang punyai minat dan sedikit kemahiran yang di bekalkan oleh Tuhan.  So... kalau ada kekurangan tu... terimalah dengan lapang dada.  Kita bertemu di ruangan ni sekadar berkongsi idea dan cerita saja.
       Kita lahir ke dunia ini... memang sudah ditetapkan oleh Ilahi.  Begitu juga dengan nasib dan takdir yang sentiasa mengiringi usia kita.  Ada yang... bila celik mata saja, kaki dah menapak di dulang emas dan tembaga.  Tak kurang juga tidur atas duit.  Maklum.... serba-serbi keperluan hidup sehari-hari kena beli dengan duit!  Nak beli susu... kena guna duit.  Pempers tak ada yang percuma sekarang ni, kena beli dengan duit.  Buaian tak lagi di gantung pakai tali kat siling rumah... kena beli dengan duit.  Hemmm... semuanya pakai duit.  Kesian mak ayah kita.  Tapi sekarang, giliran kita pula yang merasa.  Suratan... atau kebetulan agaknya ya?
       Sesekali, terlintas juga di fikiran... apakah takdir yang kita tempuhi sepanjang kehidupan kita ni, berlaku kerana ianya sudah disuratkan begitu?  Atau... secara kebetulan saja ianya berlaku.  Atau... ianya seperti di sengajakan oleh pihak-pihak tertentu.  Atau, kita sendiri yang terpaksa memilih untuk berbuat begitu?
         Sekali lagi kita sentuh bab 'takdir' ini.  Ada ketikanya, apabila sesuatu kejadian dan insiden itu berlaku... lebih-lebih lagi jika ianya menjuruskan kepada keburukan dan kemalangan, kita dengan mudah menunding jari kita dan menyalahkan takdir.  Tak pakai helmet... naik motor tak cukup sifat... lepas tu merempit macam orang patah pinggang.  Hemph!! bila accident saja... terus salahkan takdir.  Suratan... atau kebetulan?   Suratan tu... memang ya!  Allah dah tetapkan sejak azali kemalangan itu akan terjadi.  Tapi... ianya jadi teruk sebab kebetulan kita yang pilih untuk jadi begitu.  Cubalah kalau segalanya serba sempurna.  Insya Allah.  Akan terselamatlah kita.  Kalau cederapun, calar sikit jer.  Hemmm... satu hal lagi.  Yang awak pergi usik orang tu... apasal?  Kan dah kena.  Kan lebih baik kalau duduk diam-diam.  Kalau admirer sekalipun, simpan jer dalam hati.  Berdoalah.. dan mohon pada Yang Maha Kuasa.  Kalau ada jodoh... takkan kemana.  Masalahnya, kalau si dia yang kita suka sesangat tu... dah ada yang punya.  So... nak buat cam no sekarang.  Berserahlah sajalah padaNya.   Kalau ditakdirkan akan jadi 'rezeki' kita... tapi kalau berlaku sebaliknya, jadikan saja sebagai sahabat dunia akhirat.  Soal pujaan hati kita tu tak bahagia dengan temannya... itu bukan masalah kita.  Jalan terbaik, doakan saja semoga si dia tu sentiasa bersabar menempuhi dugaan.  Ingat... jika kita mendoakan sesuatu kebaikan untuk orang lain... Allah s.w.t akan lipatgandakan lagi kebaikan itu pada diri kita.  Memang sudah suratan... kita selalu tersasar dalam membuat pilihan.  Tapi jangan anggap ianya satu kesilapan.  Kebetulan... Allah nak uji kemampuan kita.   Sekuat manakah kemampuan kita melayari kehidupan tersebut berbekalkan apa saja yang kita ada.  Kalau berjaya... syukur Alhandulillah.  Tapi kalau sebaliknya... jangan putus asa.  Berusahalah... untuk mencapai apa yang kita inginkan dalam hidup kita.
       Seperkara yang ingin saya sentuh disini... iaitu tentang apa yang saya sebutkan di awal-awal tadi.  Apa pula persepsi kita jika sesuatu itu berlaku berpunca dari rancangan  pihak-pihak tertentu yang sengaja mahu menyakitkan hati kita... apatah lagi dalam keadaan kita yang begitu naif dan tidak bersedia.  Mudah meletakkan kepercayaan pada orang lain dan menganggap segala kebaikan seseorang itu lahir dari hatinya yang ikhlas.  Wal hal... ada udang sebalik batu.  Hemm... tak mengapalah kawan.  Bersabar sajalah.  Anggap sebagai salah satu ujian dariNya.  Makin banyak kita di uji... makin dekat kita di sisi  Rabbi Izzati.  Tak salah jika kita tidak mahu memaafkan kesilapannya.  Mungkin tindakannya itu amat keterlaluan dan begitu menyakitkan.  Namun, apalah sangat kalau kita merendahkan hati.  Sedangkah Rasulullah sendiri berlapang dada memaafkan segala kesalahan umatnya.  Inikan pula kita insan yang tak punya apa-apa. Di waktu yang sama juga, sebaik mungkin janganlah kita dengan sengaja berbuat sesuatu untuk menyusahlan hidup orang lain.  Lepas tu, dengan selamba kita berkata... " Dah takdir, nak buat macam mana".  Hemm... sampainya hati kita.  Last but not least, sebagai insan yang mengakui islam sejati... kita harus percaya pada rukun iman yang keenam.  'Percaya kepada Qada dan Qadar'.  Nak tahu apa... dan kenapa?  Tanyalah Ustaz!  Insya Allah... kalau ada maklumat-maklumat yang berkaitan dengan perkara tersebut, kita bincangkan lagi di lain kali... okey.  Sebelum mengundurkan diri,  sekali lagi hambaNya yang tidak punya kelebihan apa-apa ni nak berpesan, buat baik berpada-pada... buat jahat jangan sekali.  Sebelum melakukan sesuatu tindakan... banyakkan berfikir dan lihat akan kesannya di kemudian hari terutama terhadap insan sekeliling.  Tak baik kalau hanya mementingkan diri dan perasaan sendiri sehingga sanggup mempertaruhkan hubungan baik yang telah sekian lama terjalin.  Itu namanya... tak ada kerja, cari kerja.  Kalau berfaedah... tak mengapalah.  Ini tidak.... Hemph!  ampun ampun.
       Okeylah ya.  Kita jumpa lagi nanti.  Jangan nakal-nakal... dan senyum-senyumlah selalu.  Apa yang baik itu datangnya dari Yang maha Pencipta.  Setiap keburukan itu... datang dari kelemahan diri saya sendiri.  maklum... saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan.  (Walaupun...... ) Janganlah pula serik untuk terus mengikuti cetusan minda saya lagi ya. Saya ni memang macam ni. Kadang-kadang.. banyak songeh!


Sekian, salam manis dari saya...

Seri Dewi Malam

No comments:

Post a Comment