background

Friday 16 March 2012

JOM... MAKAN ANGIN!

Kekasih pujaan
Janganlah kau tinggalkan
Dosakah aku.. pada dirimu
Katakanlah padaku

Jangan kandaku pergi
Usah merajuk hati
Maafkan dinda sayang
Buruk jangan dikenang.....

       Sesekali.... seronok juga bila dapat dengar lagu-lagu lama ni.  Apatah lagi lagu-lagu yang dinyanyikan oleh Datuk Syarifah Aini ke... lagu nyanyian primadona Uji Rashid ke... macam tu juga dengan lagu-lagu  nyanyian biduan negara Dato' Sudirman Hj Arshad.  So... tabik spring buat stesen radio Sinar f.m. atas keprihatinan yang ditunjukkan.  Tentu feedback yang diterima dari pihak pendengar sangat memuaskan.  Insya Allah... ranking sebagai stesen radio nombor satu dapat dikekalkan dan proses baikpulih akan terus dipertingkatkan dari masa ke semasa.
       Actually... aku bersama suami dan dua orang anak perempuanku baru je balik dari Taiping petang tadi.  Sepanjang perjalanan, asyik dengar lagu-lagu yang dikeudarakan oleh Sinar f.m.  Ada kalanya diselang-selikan dengan Era.  Tapi, kali ini bukan itu yang nak aku utarakan.  Aku cuma nak menyentuh serba sedikit pengalaman yang ku kutip sepanjang bercuti di Taiping.  TAIPING... hemm... not bad.  Tak kurang memiliki tempat-tempat yang menarik untuk dilawati.  Especially... Taman Tasik dan juga Zoo.  Muzium juga tak kurang hebatnya.  Selain dari tu... apa yang bestnya tentang Taiping?  Hah! Bukit Larut.  Hemph! sampai sekarang... masih kempunan nak ke sana.  Tapi tak mengapa.  Ada rezeki nanti... Insya Allah... akan sampai juga aku kat tempat tu.  Well... ada tak macam Gunung Jerai?  Atau... Gunung Mat Chinchang di Langkawi?  Dua-dua tempat tu aku dah pergi.  Bukit Larut je belum lagi.
       Sebut fasal makan, hemm... kalau nak berdiet... Taiping bukan tempatnya ya.  Selain restoran-restoran di bandar, ada satu lagi tempat makan yang paling happening!  "Mom's Prison Corner'!!!.  Lokasinya tak jauh dari Penjara Taiping.  Apa yang best?  Emmm... mestilah Ikan Patin Masak Tempoyak!  Sambal belacannyapun... aduh! hingga menjilat jari.  Ada otak-otak... ada ikan bakar... dan macam-macam lagilah! Memang gerenti naik dua tiga kilo kalau seminggu duduk kat situ.  Lagi satu tempat... Jalan Kemunting.  Ada gulai ikan semilang.  Alaahai... mertua lalu kat belakangpun tak nampak!  Oh ya... kalau pergi Taiping musim buah-buahan... lagi seronok.  Duriannya... sedap tau!  Jadi... apa lagi.  Cuti sekolah semester ke dua... Insya Allah bulan Mei nanti, ke Taiping pulak lah kita.
       Ada yang bertanya... shopping apa?  Hemm... tak ada. Tapi sempat juga capai kemeja untuk suami, mainan untuk Asya...  dan grocery untuk rumah.  Mana lagi.... kat Tescolah!
       Setakat itu saja untuk kali ini.  Kelopak mata dah nak tertutup dah... cuma tinggal sepaaaaruh saja lagi.  Mengantuk sangat.  Tapi tu lah... bila dah nak signing off nanti, entah boleh tidur... entahkan tidak!? Al-maklum... tengah excited lagi sebab dapat join Semanis Kurma.  Harap sangat agar seorang sahabat lama di luar sana yang menghadapi masalah yang sama, dapat menonton rancangan tersebut... seterusnya mengambil sedikit pengajaran dan panduan sebagaimana yang telah diterangkan.  Berdoa saja ke hadrat Allah Azzawajalla semuga arwah ke dua orang tua ditempatkan bersama orang-orang yang soleh... beriman dan bertaqwa... Amin.  Ya Rabbal Alamin.
       Sekian saja untuk kali ini.  Sehingga bertemu kembali di lain waktu, ingatan dariku...  Kasih sayang itu ibarat kuntum-kuntum bunga yang tumbuh mekar di taman hati kita.  Kalau tak dibaja dengan kepercayaan dan disiram dengan keikhlasan dan kejujuran, akan layulah ia.  Wajah kita akan hilang serinya... dan keegoan akan terus bermaharajalela.  So... jadilah seperti Seri Dewi Malam.... yang terus berseri sampai bila-bila! Insya Allah. (Hemm... bukannya nak memuji diri.  Sekadar berkongsi rahsia hati).  Sesungguhnya... keindahan dan kecantikan alam semulajadi itu adalah milik Allah.  Jari jemari rakus dan kejam saja yang bertanggungjawab menjadikannya ibarat dataran tempat tekukur dan jarak mencari makan. Well... renung-renungkanlah... dan selamat beramal!




Luahan Hati..
Seri Dewi Malam.

No comments:

Post a Comment