background

Wednesday 14 March 2012

SAYANG ANAKKU SAYANG



Sedalam mana cintamu
Hingga sanggup melukakan hati ini ohh..
Dikala aku rindu... kasih sayangmu
Disisiku hingga akhir nanti


Pulangkanlah bintang... siang dan malamku
Lepaskanlah... sengsara ini
Katakanlah engkau menjadi milikku
Berjanjilah... hilangkan resahku




       Hari dah lewat malam... tapi mataku masih belum mengantuk lagi.  Begitu juga dengan suami dan anak-anakku... kecuali Nur Asyaqistina Yasmeen, masing-masing masih seronok berkongsi cerita tentang aktiviti yang baru saja kami lakukan bersama sebentar tadi... sambil menjamu mata menonton dvd filem Adnan Sempit 2.

       Sudah lebih tujuh tahun aku tak pegang bola boling.  Kali terakhir, sewaktu aku tengah mengandungkan Asya.  Beratnya bola boling tu... Masya Allah! Hanya Tuhan saja yang tahu.  Tapi... dek kerana nak lepas geram, ku teruskan juga hingga tamat permainan.  Hemm... mujur tak jadi apa-apa.  Baby dalam kandunganpun... baik-baik saja.
       Kali ni, aku tak lepaskan peluang mencuba bakatku yang dah lama terpendam itu.  Memanglah aku ni bukannya terror sangat main boling... tapi buat permulaan tu... dapat juga score 76 jatuhan pin... dengan satu strike dan satu spare.  Untuk game kedua... aduh! permainanku hancus!!!  Tension dengan budak-budak kecik kat sebelah.  Hemph!... macam mana nak konsisten.  Kena psycho sikit jer... dah menggelabah.  So... cukup setakat tu saja.  Akupun surrender.  Suami dan anak-anakku yang lain, teruskan game sampai habis.  Masing-masing... wah! bukan main lagi tunjuk belang!!.  Akhirnya... anakku yang ke dua... Muhammad Nasruddin, muncul sebagai juara.  Keseluruhan empat game, Angah score 532 jatuhan pin.  Yang lain... tak puas hati.  Lepas ni, kena buat satu tournament lagi.
       Selesai bertarung di gelanggang boling, kita orang sambung kat karaoke pulak.  Asyalah punya cerita.  Tak ikut kata dia... nanti tarik muka masam macam telan sebotol cuka.  Masing-masingpun pilih satu lagu setiap seorang.  Suamiku... biasalah... dengan Widurinya.  Aku?! sejak dulu memang minat sangat dengan lagu Safura tu.  'Sedalam Mana Cintamu'.  Well... best women win!  Mana ada orang boleh challenge 'johan pesta muzik sekolah-sekolah tahun tujuh puluhan dulu!'.  Kak Shikin declare... dia dapat naib juara.  Along dengan Aizatnya... 'Lagu Kita'.  Yang lain... hemmm... boleh tahan jerrrr...
       Syukur Alhamdulillah.  Program 'Family Gathering' kami akhirnya selamat dijalankan.  Masing-masing nampaknya happy sebab dapat buat yang terbaik.  Harap... akan ada program yang sama di lain kali nanti... Insya Allah.  Ya lah... sementara kelima-lima anak-anakku masih ada di depan mata dan belum menyambung pengajian mereka semula.  Sebagai ibu, aku merasa amat berbesar hati kerana masih dapat berkumpul dengan suami dan anak-anakku... serta dapat menghabiskan masa beriadah bersama-sama mereka.  Inilah saat yang paling bermakna buatku... melihat insan-insan tersayang berada di dalam keadaan sihat, selamat dan ceria.  Hatiku tersentuh hiba seketika tatkala mengenangkan nasib segelintir kanak-kanak yang kehilangan ibu bapa.  Kasihan mereka... tiada tempat untuk bermanja.  Naluri keibuanku juga turut terguris... tatkala mengenangkan tragedi yang menimpa kanak-kanak malang... mangsa penculikan dan pembunuhan kejam... Adik Nadira.  Apalah dosa anak sekecil itu menjadi mangsa kerakusan nafsu manusia?  Kenapa tak di pulangkan saja anak itu ke pangkuan ibu ayahnya?  Sampainya hati!  Kerana hilang pertimbangan diri... nyawa anak itu menjadi galang ganti.  Al-Fatihah buat si kecil Nadira.  Semuga rohnya dicucuri rahmat Allah Azzawajalla... dan Insya Allah... akan bertemu juga nanti dengan ke dua mama papa di akhirat sana.
       Alamak! esok nak ke Taiping... baju tak packing lagi!!! Hemm... nak kena stop kat sini dululah jawabnya.  So... sebelum mengundurkan diri, sekali lagi aku ingin menyatakan rasa syukurku ke hadrat Ilahi kerana masih lagi dikelilingi insan-insan yang amat aku kasihi dan aku sayangi... seterusnya masih dapat memberikan apa yang termampu.  Semuga Allah mengurniakan kepadaku kesihatan yang baik... serta kekuatan iman dan semangat untuk terus menjadi insan yang teristimewa buat keluargaku... Insya Allah.  Well... itu saja untuk kali ini.  Jumpa lagi! dan... janganlah serik untuk terus berkongsi cerita denganku di ruangan ini... di lain kali.  Bye! See you soon! Jaga diri baik-baik ya!  Assalamualaikum....


Hasil Nukilan

Seri Dewi Malam
  
 

No comments:

Post a Comment